Bank Spółdzielczy w Kolnie: wskaźnik kredytów nieregularnych bliski zera
2022.08.31
W sierpniowym wydaniu Miesięcznika Finansowego BANK ukazał się wywiad z Krzysztofem Kajko, prezesem Zarządu Banku Spółdzielczego w Kolnie, który w rankingu miesięcznika w kategorii „Bank progresywny o sumie bilansowej do 500 mln zł" otrzymał wyróżnienie. Fragmenty wypowiedzi prezesa banku w Kolnie, które naszym zdaniem mogą być inspirujące dla innych bankowców, nie tylko spółdzielczych.
Rozpoczynałem kierowanie bankiem u progu przemian ustrojowych, czyli na przełomie lat 1989/90, kiedy wchodziła w życie ustawa o uporządkowaniu stosunków kredytowych, co doprowadziło do wzrostu oprocentowania kredytów dla budownictwa mieszkaniowego z 3% do 480%.
Równocześnie zaczęła się wolna amerykanka w lokalnym sektorze finansowym, banki spółdzielcze zostały uwolnione z dotychczasowego nadzoru (BGŻ), zaczęły prowadzić działalność w całej Polsce, niekiedy zawierając umowy z niezweryfikowanymi kredytobiorcami.
Rozsądek, który procentuje
Od samego początku trzymałem się rynku lokalnego, związanego z powiatem kolneńskim, z wyłączeniem miasta i gminy Stawiski, gdzie funkcjonuje inny bank spółdzielczy. Zawsze stosowałem zasadę, że nie powinniśmy konkurować między sobą.
W nową rzeczywistość gospodarczą wchodziliśmy z niemal zerowymi kapitałami, nawet budynek, w którym mieści się siedziba Banku, nie należał do nas i nie wchodził w skład funduszy własnych.
Zdecydowaliśmy, że nie będziemy pozyskiwać kapitałów innymi metodami niż podział wyniku finansowego. Dzięki takiemu podejściu dysponujemy kapitałami przekraczającymi 9 mln euro, czyli 9 razy więcej niż minimalne wymogi kapitałowe dla banku spółdzielczego, i o 4 mln więcej niż potrzebuje bank komercyjny, żeby otrzymać licencję.
Jesteśmy instytucją bezpieczną, przyjazną, nowoczesną i z tradycjami (120 lat działalności). Dzięki stosowaniu metod konkurencyjnych i rozwijaniu sieci sprzedażowej w mieście Kolno, zahamowana została ekspansja banków komercyjnych.
Cały wywiad z prezesem banku w Kolnie dostępny pod artykułami:
Od 29 lipca 2022 r. będzie można złożyć wniosek o ustawowe wakacje kredytowe.
W ramach ustawowych wakacji kredytowych można zawiesić spłatę 1 kredytu hipotecznego w PLN przeznaczonego na zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych.
Z zawieszenia spłaty raty kredytu można skorzystać, jeśli:
- umowa została zawarta przed dniem 01.07.2022 roku
- okres kredytowania kończy się po dniu 31.12.2022 roku.
Termin składania wniosku: najpóźniej w dniu terminu spłaty raty wnioskowanej o zawieszenie.
Formy składania wniosków o wakacje kredytowe:
system bankowości elektronicznej, poprzez dedykowany elektroniczny formularz wniosku,
złożenie wniosku w Centrali Banku Spółdzielczego lub Oddziałach Banku: w Małym Płocku, Turośli i Grabowie;
dostarczenie wniosku do Banku drogą mailową na adres sekretariat@bskolno.pl, wyłącznie gdy załączony wniosek opatrzony jest kwalifikowanym podpisem elektronicznym ,
dostarczenie wniosku drogą pocztową na adres Banku
Wniosek o zawieszenie spłaty raty kredytu do pobrania pod linkiem: wniosek
Bank Spółdzielczy w Kolnie nagrodzony przez Związek Banków Polskich
2022.06.07
W XXV edycji Krajowego Rankingu „Wyróżniające się Banki Spółdzielcze”, Bank Spółdzielczy w Kolnie otrzymał nagrodę w kategorii „Bank Progresywny”. Zaszczytne wyróżnienie wręczał Prezes Związku Banków Polskich, Pan Krzysztof Pietraszkiewicz. Z jego rąk nagrodę na wieczornej Gali Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej odebrał Prezes Banku Spółdzielczego w Kolnie, Pan Krzysztof Kajko. Podkreślenia godny jest fakt, że wyróżnienie otrzymały tylko dwa banki spółdzielcze.
Korzystając z bankowości internetowej lub aplikacji mobilnej zawsze przestrzegaj podstawowych zasad bezpieczeństwa.
NIGDY nie podawaj nikomu przez Internet lub telefon swoich danych osobowych, identyfikatorów ani haseł.
Nie instaluj oprogramowania i nie ściągaj aplikacji pochodzących z nieznanych źródeł.
Nie otwieraj maili od nieznanych nadawców, nie klikaj w załączniki do wiadomości czy smsów, które wydają Ci się podejrzane (np. pochodzą od firmy kurierskiej, chociaż niczego nie zamawiałeś w sklepach internetowych albo od dostawcy energii, z którym nie masz podpisanej umowy).
Nie klikaj w linki prowadzące do stron rzekomo aktualizujących Twoje certyfikaty bezpieczeństwa lub system transakcyjny – bank NIGDY o to nie prosi w mailach.
Uważaj na wiadomości, w których ktoś prosi Cię o dopłatę do jakiejś transakcji – upewnij się, najlepiej dzwoniąc do danej osoby lub firmy, czy prośba jest prawdziwa.
Nie wysyłaj kodów BLIK nawet osobom znajomym, które proszą Cię o to przez Facebooka, messangera lub inny serwis społecznościowy, najlepiej zadzwoń i zapytaj, czy rzeczywiście ktoś miał do Ciebie taką prośbę.
PAMIĘTAJ:
Korzystaj zawsze z aktualnego systemu operacyjnego oraz z aktualnych aplikacji. Zabezpiecz swój komputer aktualnym oprogramowaniem antywirusowym.
Korzystaj z poprawnych, czyli trudnych do rozszyfrowania haseł do komputera i do bankowości internetowej. Silne hasło powinno składać się z co najmniej 8 znaków, zawierać wielkie i małe litery, cyfry oraz znaki specjalne. Nie zapisuj haseł ani ich nie przekazuj innym osobom.
Ustal bezpieczne limity przelewów internetowych i płatności kartą. Łatwo je zmienisz w bankowości elektronicznej.
Korzystaj z bankowości elektronicznej na własnym sprzęcie i w miejscu z zaufanym Internetem. Unikaj logowania w miejscach typu kino, kawiarnia, publiczne hot-spoty.
Zawsze po zakończeniu korzystania z bankowości internetowej klikaj w przycisk „Wyloguj”.
Logując się na stronę bankowości internetowej, sprawdź poprawność adresu i szyfrowanie połączenia (adres powinien zaczynać się od https://... a obok powinien być widoczny symbol zamkniętej kłódki). Sprawdź także dokładnie poprawność adresu URL pod kątem literówek i niestandardowych znaków, które bardzo często nie są widoczne na pierwszy rzut oka.
Zawsze zwracaj uwagę na komunikaty o błędach certyfikatów wyświetlane przez przeglądarkę internetową. Zrezygnuj z transakcji, jeśli cokolwiek wzbudzi Twoje wątpliwości.
Nie instaluj na swoim komputerze programów z nieznanych źródeł.
Na komputerze korzystaj z klawiatury ekranowej wprowadzając hasło.
Śledź informacje oraz komunikaty publikowane na stronie Banku oraz przesyłane na Twoją skrzynką w systemie bankowości elektronicznej.
Jeśli ktoś dzwoni do Ciebie podając się za pracownika banku, jeśli otrzymujesz wiadomości, których nadawcy podszywają się pod bank lub po prostu coś Cię zaniepokoiło w związku z przelewami, zadzwoń do Naszego Banku.
PAMIĘTAJ w przypadku czasowej niedostępności Twojej bankowości elektronicznej zachowaj spokój i nie ulegaj panice. Taki jest właśnie cel cyberprzestępców – wywołanie paniki, strachu i chaosu. Nie wspieraj ich w tym. Nie kieruj się również anonimowymi opiniami czy komentarzami np. z mediów społecznościowych czy forów internetowych. Upewnij się, że to wiarygodne informacje a nie „fake newsy”.
Uwaga – Fałszywe połączenia telefoniczne przestępców
2022.01.25
Oszuści podszywają się pod pracowników banków
Oszuści podszywają się pod pracowników Banku Spółdzielczego, Zrzeszenia BPS, firm informatycznych i Policji.
W trosce o bezpieczeństwo Twoich środków i transakcji finansowych informujemy, że ani my, ani Bank Zrzeszający BPS, ani żadna firma informatyczna współpracująca z nami:
NIE kontaktuje się telefonicznie z klientami z prośbą o przekazanie danych logowania do bankowości elektronicznej oraz danych kart płatniczych (nr karty i nr CVV/CVV2) lub innych ważnych danych (np. skanu dokumentu tożsamości, numeru PESEL/NIP, czy też danych potrzebnych do rejestracji na szczepienie),
NIE kontaktuje się telefonicznie z klientami z prośbą o instalację dodatkowych aplikacji ze sklepów Google Play/AppStore (np. AnyDesk Remote Control, TeamViewer do zdalnej pomocy, TeamViewer QuickSupport),
NIE wysyła wiadomości SMS, w których znajdują się linki do podejrzanych stron,
NIE wysyła wiadomości e-mail z linkiem do pobrania oprogramowania (Anydesk/TeamViewer) lub z informacją o wyłączeniu dostępu do konta i zastrzeżeniu karty.
ZACHOWAJ szczególną uwagę, nie ulegaj presji czasu, nie daj się zwieść fałszywym pracownikom.
PAMIĘTAJ, od Twojej czujności zależy, czy oszuści zdołają przejąć Twoje konto i wyczyścić je ze wszystkich pieniędzy!
Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości, zakończ połączenie i niezwłocznie poinformuj Bank dzwoniąc pod numer 86 278 25 62.
W ostatnich miesiącach częstym sposobem dokonywania przestępstw na szkodę klientów banków jest wykorzystanie telefonicznego połączenia głosowego z osobą, która jest przekonywana, że rozmawia z pracownikiem banku lub inną osobą godną zaufania (np. policjantem).
Jest to rodzaj phishingu, nazywany vishingiem. Nazwa jest połączeniem słów „voice phishing”, czyli phishing głosowy. Celem jest pozyskanie poufnych informacji lub nakłonienie ofiary do wykonania określonych czynności (np. zainstalowania aplikacji dającej przestępcom zdalny dostęp do komputera ofiary).
Przestępcy bardzo dobrze potrafią posługiwać się technikami manipulacji. Ponadto w celu uwiarygodnienia kontaktu, potrafią na telefonie ofiary wyświetlić numer telefonu lub nazwę zaufanej instytucji (np. banku).